VEČEŘE PÁNĚ
Já jsem přijal od Pána, co jsem vám také odevzdal; Pán
Ježíš v tu noc, kdy byl zrazen, vzal chléb, vzdal díky, lámal jej a řekl:
Toto jest mé tělo, které se za vás vydává; to čiňte na mou památku. Stejně vzal
po večeři i kalich a řekl: Tento kalich je nová smlouva, zpečetěná mou krví; to
čiňte, kdykoli budete píti na mou památku.“
1 K 11, 23-25
Základem svátosti večeře Páně jsou slova jejího ustanovení
Ježíšem, prosba o Ducha svatého, použití svátostných znamení chleba a kalicha
s vínem a víra ve skutečnou přítomnost Ježíše Krista. Tato svátost se koná
při bohoslužbách, ale ve výjimečných případech (nemoc apod.) i mimo ně.
V Církvi
československé husitské je tato svátost
vysluhována opakovaně a často.
K této svátosti může přijít ten, kdo je
pokřtěn, vyznává Ježíše Krista
jako Pána a Spasitele, vyznal své viny a dostalo se mu
odpuštění a sám
odpouští. (svátost pokání)
Rozhodnutí jak často přijímat svátost večeře
Páně,
je otázkou svobody svědomí a vnitřní připravenosti
člověka. Je vysluhována
knězem, v mimořádných případech
jáhnem. V Církvi československé
husitské se přijímání děje většinou
formou smočením chleba – hostie ve víně.
Duchovní jej podává věřícím se
slovy: Bůh s tebou v Kristu, bratře
(sestro).
Svátost
večeře Páně je darem nevyčerpatelného tajemství Boží spásné blízkosti.
Symbolika chleba a kalicha s vínem vyjadřuje zpřítomnění
oběti
Ježíše Krista, založení nové smlouvy mezi
Bohem a lidmi a její potvrzení,
radostné očekávání
příštího příchodu Páně ve
slávě a Božího království
v plnosti, širší rámec hostiny jako
způsobu setkávání s Pánem.
Je
to
svátostný hod lásky, v němž je se svou
obcí neviditelně přítomen její
ukřižovaný, vzkříšený a oslavený
Pán, aby ji slovem Písma svatého spravoval,
Duchem svým posvěcoval a láskou sjednocoval a tak
k sobě připoutával
k věčnému obecenství v království
Božím. Ježíš Kristus je
v liturgii přítomen v moci Ducha svatého těm,
kdo jej vírou
přijímají.